Öppen diskussion kring handboll och långa, vassa naglar!

Jag tänker i och med det här inlägget öppna upp en diskussion kring fenomenet handbollstjejer och långa vassa naglar. Jag har vid flertalet gånger ifrågasatt detta. Hur det kommer sig att det är okej att spela handboll med naglar vassa som raklblad?

Match efter match gör vi av med tejp på att "tejpa våra hårspännen" och annat.. Det för att, ja, man inte ska riva sig på dem eller? På träningar tejpar vi aldrig våra hårspännen, och ALDRIG har någon gjort sig illa på dessa..
Däremot så är det inget prat om naglarna. Handboll är en kontaktsport där det ofta används händer i förvsarsspelet. och då och då förekommer detta även i anfallsspelet (M6or). En hand upp i ansiktet är inget ovanligt.

I dagens match fick jag känna på hur vassa naglar i ansiktet känns.. Säkerligen bara en olyckshändelse, ändock så går jag ifrån matchen med två stora rivmärken över kind/hals som gör riktigt ont.. Allt resulterade i ett frikast och inte för ansiktet utan nåt annat..  Vad hade hänt om jag fått hennes naglar i ögat? Det är ju inte första gången jag gått i från en match med rivsår på kroppen. Dock har ansiktet klarat sig.

Det jag menar med det här är, att det kanske är dags att vi börjar titta på saker som faktiskt kan skada övriga spelare.. Självklart är det svårt att ha nagelkontroll inför varje match, men i andra idrotter så gör man faktiskt så.. Kanske är det dags att börja ifrågasätta varför spelare väljer att spela med naglar som kan skada andra? Kanske använda en nagelfil /nagelsax innan match?

Det är trots allt inte kul att gå runt och se ut som man varit i slagsmål med katter.. Tur att jag inte har ett arbete där man "måste se representabel ut".


 
(dålig bild, jag vet..)

# 7

Kommentarer
Postat av: Ann aW

Regel 4:9 2st säger att det inte är tillåtet att bära föremål som kan vara farliga för spelarna. Sen räknas bl a hårspännen upp men man kan göra en analogisk tolkning av den regeln så den gäller även långa naglar. Påpeka det för domarna nästa gång!

2008-10-12 @ 22:59:06
Postat av: Therese

Tack Anna! Det ska jag göra!

2008-10-13 @ 07:44:30
Postat av: F R I D A

Ajajaj då =)

2008-10-15 @ 20:18:22
URL: http://fridaisfine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0